Anna Edin, Lyko

Anna Edin, Head of Lyko Studio, Lyko

Anna Edin är en erfaren marknadschef och har sin bakgrund inom digital marknadsstrategi, reklam och e-handel. Hon började sin bana i reklam- och mediebyråvärlden, för att sedan ta sig an rollen som marknadschef för telekombolaget 3. För tre år sedan tog hon steget till det snabbväxande skönhetsbolaget Lyko, där hon bland annat byggt upp inhouse-byrån Lyko Studio.

”Mitt team har gått från 3 till 19 anställda på tre år”

En kraftig tillväxtsresa

Jag började på Lyko våren 2019 som head of marketing operations & media, med ett väldigt öppet uppdrag. Eftersom vi är ett tillväxtbolag kan både vår riktning och organisation förändras väldigt snabbt och rollerna hos oss är därför både breda och föränderliga. En viktig del i mitt jobb blev att se över vilka resurser vi hade på marknadsavdelningen och vad vi behöver framåt för att kunna växla upp och ta oss till nästa nivå.

Snart blev det tydligt att vi behövde bygga en stark inhouse-avdelning och numera är jag head of agency och ansvarar för Lyko Studio, som vår inhouse-byrå heter. Mitt team har gått från 3 till 19 anställda på tre år – och vi ska bli fler. Vi har haft en helt otrolig tillväxt och det känns fantastiskt bra att ha fått vara med och rekrytera de flesta av medarbetarna.

Vi tror på att göra det mesta internt för att vara snabba, flexibla och bygga bestående kompetens i bolaget. Marknadsavdelningen och Lyko Studio är bara ett exempel, alla avdelningar strävar efter att bygga upp så mycket som möjligt internt, vilket så här långt har varit visat sig vara helt rätt väg för oss.

Lyko startade som en helt digital e-shop inom skönhet, men har nu 31 fysiska butiker. Merparten av dem ligger i Sverige och ett fåtal i Norge. Butikerna är förutom en viktig försäljningskanal en bra branding-yta för oss, en möjlighet att möta kunder samt nå ut med vår marknadsföring. Utöver vår sajt och våra butiker gör vi även reklam i alla typer av kanaler: tv, radio, print, poddar, digitalt och utomhus.

Vi siktar just nu på expansion i Europa och vi är redan i gång. I nya länder rekryterar vi först översättare sedan kundservice och därefter marknad. Det är otroligt viktigt med lokal anpassning när vi går in i nya länder. Det går inte att uppleva och förstå kontexten på tex Instagram i Nederländerna om man inte har lokal närvaro i landet.

”Butikerna är en bra branding-yta för oss”

När det sedan är dags att öppna butiker är vi väldigt nog med att det ska var rätt läge. Relativt nyligen öppnade vi till exempel en flera våningar hög premiumbutik på Karl Johan i Oslo och den butiken har hittills varit en succé. För oss är det viktigt att det ska vara en upplevelse att handla hos oss och i merparten av våra butiker erbjuder vi även behandlingar som klippning, färgning eller ansiktsbehandling.

Inom vår behandlingsverksamhet har vi över 80 professionella frisörer och auktoriserade hudterapeuter. På Birger Jarlsgatan finns till exempel en exklusiv hudvårdssalong som ligger under vårt huvudkontor i Stockholm. Ett stenkast längre ner på gatan har vi även en premiumfrisörsalong.

Lyko förvärvar olika varumärken löpande och här kommer vi storsatsa framöver. Vi har ett gäng varumärken i portföljen nu; bland annat Make Up Store, Pusher, Waterclouds, Grazette, Acasia Skincare och nu senast Rebecca Stella. Att arbeta med marknadsföringen av dem kommer att bli ett stort fokus för oss på Lyko Studio framöver, vilket kommer att innebära både utmaningar men framför allt möjligheter för våra kreatörer att utvecklas.

Utveckling av inhouse

Vi är totalt 44 personer på hela marknadsavdelningen. Förutom Lyko Studio har vi en enhet vi kallar ”Own brands”, som arbetar just med att förvärva och utveckla varumärken. En annan enhet är ”Strategy and Brand”, som arbetar med att stärka vårt eget varumärke och se till att vi är uppdaterade på marknadsdata och konsumentinsikter.

En stor förändring vi precis gjort är att affärsområdet ”Influencer marketing” nu ligger under marknad vilket känns väldigt naturligt och ger oss ännu bättre förutsättningar att ta ut våra kampanjer i sociala medier.

Lyko Studio består av två senior production managers och utöver dem är vi indelade i tre ben. Team Design leds av en creative director och består av en copywriter, en senior digital product designer, en graphic designer, en final art, en AD och en design lead. Vi har även Team editorial, som leds av en content lead och består av tre content creators, en content coordinator och en översättare. Slutligen har vi Team motion/video/photo, som leds av en motion/video lead och består av två content producers.

Det sista benet kom till när vi nyligen växlade upp vår inhouse-kompetens genom att förvärva vår reklambyrå Honesty. På så sätt fick vi naturligt in ännu mer foto, video och rörligt och kunde lyfta vår innehållsproduktion till nästa nivå. I köpet ingick även deras lokaler, med bland annat en fullt utrustad studio där alla produktioner av Lykos koncept Your Beauty Playground har producerats. Här har nu hela Lyko Studio fått flytta in.

Lyko Studios editorial team fokuserar på skrivet innehåll, som är mycket viktigt för oss. De producerar varje vecka ett gäng artiklar för vårt digitala magasin Lyko Magazine samt skickar ut flera nyhetsbrev i veckan. Vi fokuserar på SEO i våra artiklar, och utgår mycket från vad som trendar just nu på Google när vi planerar vårt content. Det finns flera år gamla artiklar som fortfarande rankar högt på Google och därmed driver trafik och ordrar till oss. Vi arbetar väldigt datadrivet, och följer varje vecka upp vad respektive artikel och nyhetsbrev genererat i försäljning.

Planen framåt är att vi på Lyko Studio kommer att skapa team för de olika förvärvade varumärkena, där det ingår kompetens från varje ben – design, editorial och motion. På så sätt får medarbetarna verkligen lära känna och blir bra på ett varumärke. Att arbeta mer i kreativa team tror jag både ger bättre effekt och blir roligare. Det är också något som många internt ser fram emot så det ska vi prioritera framåt ännu mer. Vi ger även möjlighet att pussla lite utefter individuella önskemål, ifall medarbetare föredrar att arbeta renodlat eller med multifokus.

Vi har en ny reklambyrå sedan i våras, som är vår partner globalt. De har hjälpt oss att ta fram ett övergripande varumärkeskoncept för att fortsätta etablera Lyko som den självklara destinationen för allt inom skönhet.

Vi vill fördjupa bilden av vilka Lyko är och vad vi står för. Målsättningen är att öka kännedom och gillande genom att driva rätt associationer till varumärket. För våra bredare medieköp tar vi hjälp av en mediebyrå, men de medieköp som ligger mer säljnära, som sociala kanaler och sök, sköter online-avdelningen internt hos oss. Den avdelningen tillhör i dag inte marknad utan finns på vårt huvudkontor i Vansbro, men vi arbetar såklart väldigt mycket tillsammans.

Varumärket stärker rekryteringar

Merparten av vår tillväxt är organisk. Nyligen hade vi en annons ute och på tre veckor fick in 180 relevanta ansökningar, vilket känns fantastiskt! Vi jobbar inte specifikt med vårt arbetsgivarvarumärke i dag, men att vi har ett så starkt konsumentvarumärke verkar även ha gett oss ett starkt arbetsgivarvarumärke. Till HR-avdelningen har vi precis anställt en internal brand specialist som bland annat kommer ha fokus på vårt employer brand framåt.

Min filosofi för Lyko Studio är att vi ska erbjuda det bästa från två världar. Dels från byråsidan, som att du kan jobba med olika typer av varumärken, sitta i en inspirerande miljö med bra utrustning och kreativt teamarbete men samtidigt med fördelen från kundsidan, där du kan styra din tid på ett helt annat sätt och får vara med hela vägen från brief till uppföljning. Det här är något som jag lyfter i rekryteringssammanhang för att lättare attrahera rätt talanger, och det verkar fungera när vi ser hur många som söker sig till oss och dessutom väljer att stanna länge.

”Om livet funkar som helhet så gör man ett bättre jobb”

Vi har absolut ett högt tempo eftersom vi är ett tillväxtbolag, med många drivna och ambitiösa medarbetare men det finns inga förväntningar på att du ska jobba sena kvällar eller helger. Vi tror att om livet funkar som helhet så gör man också ett bättre jobb. Trivs man med sitt arbete och vill sin arbetsgivare det bästa så lägger man också i en extra växel och vi känner ett enormt engagemang från medarbetarna vilket är något vi naturligtvis värderar högt. Det finns en stolthet internt av att vara en del av Lyko och att vi lyckats skapa den känslan tillsammans är helt klart en framgångsfaktor.

Rickard Lyko, vår grundare och vd, släpper gärna ansvar till medarbetarna. Han menar att det är viktigare att saker blir gjorda än att allt ska bli helt rätt. Skulle något bli fel så lär vi oss av det och vi kan till och med fira våra misstag. En gång bjöd Rickard på tårta när vi hade råkat skriva ut en alldeles för hög rabatt i ett utskick. Det är ett exempel som visar på att vi på riktigt ser på misstag som ett sätt att lära.

Den inställningen gör att alla medarbetare vågar ta det där extra steget. Det tror jag är väldigt viktigt, speciellt i tillväxtbolag. Ibland kan det gå inflation i initiativ som är på gång, men hellre det än tvärtom. Rickard har också förstått att om medarbetare inte har en orimlig respekt för honom, så vågar de berätta vad de tycker och tänker och eftersom vi aldrig straffar någon som gör fel. Tvärtom så har vi på Lyko en modig organisation som vågar ta både initiativ och beslut. Med så många anställda som vi har finns det också många kloka tankar som ger honom, och oss, möjligheten att utvecklas.

Något jag själv lärt mig under de här åren är vikten av att förmedla information internt när vi växer. Det gäller att kommunicera mycket mer än du själv tror behövs, för det finns ett enormt informationsbehov. Det är inte omorganisationer i sig som skapar oro, utan ovissheten. Produktiviteten blir lidande när medarbetarnas energi går åt till oro. Så det gäller att vara närvarande och tidigt prata om de förändringar som sker och varför, avdramatisera och skapa lugn.

Vi gör pulsmätningar varje vecka för att stämma av hur medarbetarna mår och om det finns något som vi behöver agera på. Här har vi även möjlighet att fånga upp ifall någon känner sig mobbad och kränkt, men hittills har det inte hänt. Vi är transparenta med siffrorna och workshoppar med teamen kring resultaten. En parameter som vi undersöker är hur hög sannolikhet det är att medarbetarna skulle rekommendera oss som arbetsgivare, och där har vi fantastiskt höga siffror.

Vi använder våra medarbetare mycket i rekryteringsprocessen, bland annat genom att de tipsar sina nätverk om oss och delar vidare våra sociala medie-poster. Många är väldigt stolta över att jobba här och är fantastiska ambassadörer. Vi har visserligen gått från att vara ett litet familjebolag till något större, men vi har fortfarande den familjära känslan kvar. Vi har värderingar som alla skriver under på, och som verkligen ligger förankrade hos alla medarbetare. Dem använder jag också när jag möter kandidater i rekryteringssammanhang. Jag är noga med att rekryteringen är en ömsesidig matchning, man ska välja varandra.

Lykos tillväxtresa har trots allt bara börjat, och möjligheterna är enorma. Är du rätt person är det du själv som sätter gränserna för hur långt du kan ta dig hos oss. Vi har många exempel på individer som har börjat på vår kundtjänst, och som gör något helt annat hos oss i dag. Vi är väldigt måna om att fånga upp ifall någon av våra anställda har sökt en annan roll internt. Vi vill att man ska känna sig viktig och sedd, och uppmuntrar rörelse inom bolaget. Det dyker upp möjligheter hela tiden, inte minst när vi nu går in i nya länder.

 


Om Lyko

Frans Lyko startade en herrfrisering i Vansbro 1952. Tjugo år senare öppnade hans son Stefan en salong på grannorten och i dag drivs Lyko av hans två barn. Lyko sysselsätter närmare 1000 personer, omsätter över två miljarder kronor och är börsnoterat. Huvudkontor och lager ligger alltjämt i Vansbro.


 

LeadCompetence använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. View more
Cookies settings
OK
Vår policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings
Cookies settings