Förord av Cissi Elwin

Cissi Elwin, vd Chefsakademin

Som tidigare chefredaktör på Chef och nu som vd för Chefakademin har Cissi Elwin stenkoll på svenska chefers utmaningar och vardag. Hon ser en tydlig koppling mellan goda ledare, sund företagskultur, starkt arbetsgivarvarumärke och lönsamhet. Under sammanslagningen av mediehuset Chef och ledarskapsutbildningsföretaget Mgruppen har Cissi som vd brottats en hel del med det nya bolagets företagskultur och employer brand. Cissi har bakgrund som journalist, tv-producent och programledare och har tidigare varit chefredaktör för ICA-kuriren och vd för Svenska filminstitutet.

Förord till Inhouse-trender 2022 – Vikten av företagskultur och employer branding

Det är lite som dating. Att få folk intresserade av ens bolag är som när man går in på Tinder och skryter om hur ofta man går på gym eller berättar hur gammal man är. Det kommer att spricka vid första träffen om det man säger inte är sant.

Jag har haft anledning att fundera mycket på det här när mediabolaget Chef skulle fusioneras med utbildningsbolaget Mgruppen förra året. I båda organisationerna fanns en stark kultur, bra utvärderingar i medarbetarundersökningar och nöjda kunder. Men när vi två skulle bli ett hamnade vi i en identitetskris. Var journalisterna helt plötsligt anställda på ett utbildningsbolag? Skulle lärarna på vår executive MBA nu sammankopplas med tidningens tuffa chefstester? Och hur skulle kunderna förstå detta nya bolag som var en blandning av två helt olika världar?

Jag hade tänkt att vi ju båda jobbade med att utveckla chefer och ledare och att vi alla var besjälade av idén om att bra ledare kan förändra världen till det bättre och har makt och möjligheter att påverka många. Våra värderingar skulle gifta sig bra tänkte jag och trodde att allt skulle gå ganska enkelt. Det gjorde det inte. Det finns tyvärr inga genvägar. Det var bara att kavla upp ärmarna och göra hela grundjobbet; Vilka är vi? Varför finns vi? Vart ska vi? Det var tidskrävande, turbulent och gjorde stundtals ont, men nu, ett år senare är vi på god väg. Jag är övertygad om att har man svar på de frågorna och har bråkat sig igenom det med hela personalen, då kan man bygga en kultur som gör att folk vill stanna och då blir man också attraktiv för nya. Sen finns det naturligtvis en massa bra knep för att nå ut med budskapet, men har man inte jobbat igenom alla stegen så kan inte den bästa kampanjen i världen dölja att fundamentet svajar.

Det är otroligt spännande att läsa årets rapport och verkligen få tränga in i detaljer för hur framgångsrika marknadschefer tänker och jobbar. Det är generöst att alla så öppet delar med sig. Men lika omöjligt som det är att skriva ett recept på en hitlåt är det att försöka kopiera någon annans employer branding-strategi. Man lyckas bara om man har gjort det hårda grundjobbet och om man lever upp till det man lovar. Precis som i datingdjungeln.

LeadCompetence använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. View more
Cookies settings
OK
Vår policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings
Cookies settings