Förord av Erik Modig

Erik Modig, Assistant Professor, Center for Consumer Marketing, Stockholm School of Economics

Erik anses vara en av Sveriges främsta experter inom kommunikation och marknadsföring. Han disputerade vid Handelshögskolan i Stockholm år 2012 med sin doktorsavhandling Understanding Creativity. Sedan dess har han gjort sig känd som både forskare, talare och författare. Hans senaste bok Bang for the Buck kom ut 2017 och belönades med Sveriges Marknadsförbunds prestigefyllda utmärkelse Årets Marknadsföringsbok.

Förord till Inhouse-trender 2020 – Hur pandemin har påverkat organisationers marknadsföring och kommunikation

Det står klart att det finns många bolag i dag som ökar såväl effektivitet som relevans mot kund genom att flytta fler funktioner inhouse. I denna rapport finns inspirerande resor i överflöd och extra roligt ser jag hur många följer forskningens råd och gasar sig ur kriser med framförallt driv, engagemang och även investeringar. Jag ser tre tydliga trender som både driver på inhouse-satsningar, men kanske främst är förutsättningar för att man ska lyckas med en större inhouse-avdelning.

Att marknadsföring och kommunikation behöver vara mer produktnära har vi sett de senaste åren när kommunikation tydligare kopplas till att driva våra kunders köpresa framåt. Det är riskfyllt att lokalisera marknadsbudget alltför långt ifrån kunders beslutsfattande. De företag som inser detta har skapat tydligare kommersiella enheter som både innefattar marknad, sälj och i vissa avseenden även produktutveckling. Då krävs det i högre utsträckning strateger och kreatörer som förstår hela flödet och är produkt- och kundnära från första början. När kommersialiseringen mot kund får stå i centrum för såväl organisation som produktion ökar möjligheten till större effekt av interna processer.

Trenden att jobba mer agilt har verkligen varit en påskyndare av inhouse-rekrytering. Fler företag vittnar om fördelarna när personal kan flytta fritt mellan olika team och sprintar vilket gör att deras interna resurser kan utnyttjas effektivt. Om företag förblir statiska i sina roller och processer så kan inhouse bli en fotboja då personal fastnar i sina avdelningar och skyddar sina ansvarsområden. Om företag låter processernas framfart stå i centrum kan det tillåta att ha fler internt och bygga upp en intern buffert i en föränderlig värld.

Det är just en buffert som behövs i dag när omvärlden, kunder och konkurrenter utsätter oss för prövningar. Det är tydligt att många avdelningar har haft möjlighet att tillsätta interna krisgrupper för covid-19 ur sina inhouse-avdelningar. Med ett agilt arbetssätt så bör en större inhouse- avdelning kunna agera mer snabbrörligt och därmed kunna slå konkurrenterna när det väl gäller. Och det är väl det marknadsföring handlar om.

LeadCompetence använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. View more
Cookies settings
OK
Vår policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings
Cookies settings