Förord av Kjell A. Nordström

Kjell A. Nordström, Ekonomie doktor, författare, föreläsare

Redan 1999 blev Kjell A. Nordström ett världsnamn genom boken Funky Business, som översattes till 39 språk och följdes upp några år senare med Karaoke Capitalism. I dag är Kjell en respekterad affärsguru och erkänd forskare kring multinationella företag och den globala marknaden. Han agerar rådgivare till flera av dessa företag och är därtill en ytterst karismatisk och eftertraktad talare. Förra året skrev Kjell boken Momentum tillsammans med Per Schlingmann. Den beskriver hur såväl samhälle som företag och individ håller på att förändras av krig, klimatkris och pandemi.

Förord till Inhouse-trender 2023 – Marknadskommunikation i turbulenta tider

Det är verkligen mycket nu. Begåvade maskiner. Bomber, virus och mera koldioxid. När sedan ränte- och inflationskurvorna reser sig mot skyn som uppretade spottkobror är bilden komplett. Vi går in i en ny tid!

Det där med att gå in i nya tider är något vi gör nu och då. Inget konstigt med det. Några idéer och sätt att leva kommer och andra går. Paradigm­ skifte kallar forskare fenomenet. Problemet är att vi först efteråt vet om det är verkligen är en ny tid – ett nytt paradigm – eller om det bara är en variation på det vi hade innan. Är det hybrida sättet att arbeta och konsumera en ny princip eller är det bara en variation på det gamla? Flexibla arbetstider och modern postorder är väl inget att jaga upp sig över, säger de som är tvivlande.

Jag tvivlar inte. Drömmarna om framtiden som en bättre version av idag verkar ha knuffats ur feelgood-genren och tycks nu regisserade av David Lynch på ecstacy. Globaliseringen är ett kapitel i historieböckerna och fram träder en planet med sju små världar som alltmer konkurrerar med varandra. Kina sluter sig och går sin egen väg. Ryssland gör det­ samma. Indien startar landar sommaren 2023 på månen och under­ stryker sitt tekniska och ekonomiska oberoende. Tittar vi på Europa, USA och resten av världen ser vi samma upptagenhet med den egna regionen.

Det är vår egen del av världen som blir viktigast nu. Hur ser marknaden ut här hemma? Vilka värderingar styr konsumenter och köpare här? Det lokala och regionala dominerar alltifrån rekrytering och produkt­ utveckling och till marknadsanalys. Städerna tar alltmer ländernas plats.

Globalisering – världen som en enda stor öppen marknad – var kanske det som engelsmän så passande kallar en ”pie in the sky”. Något man kan se och drömma om…men inte nå.

Många mindre världar. Kloka maskiner som jobbar sida vid sida med de flesta av oss och ett ekonomiskt system som rör sig mot cirkuläret i ALLT är en ny ordning. Och kanske i de flesta fall en bättre ordning. Hoppfullt eller hur?

LeadCompetence använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. View more
Cookies settings
OK
Vår policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings
Cookies settings