Jennie Mattar, CMO, Truesec
Jennie har en gedigen bakgrund inom marknadsföring och kommunikation, både från byråsidan och olika branscher. Efter flera år i resebranschen på bolag som SAS och Ving, blev Jennie partner i Minnesota Communication och därefter vd på Britny. Innan Jennie kom till Truesec 2023, arbetade hon flera år som konsult bland annat på Lantmännen som digital specialist och head of user experience.
”Jag går på individens potential att växa”
Expansion med central marknadsavdelning
Truesec är ett tillväxtbolag inom cybersäkerhet och för några år sedan sökte man en CMO. Det fanns flera områden man ville fokusera på, och mitt uppdrag har varit att både stärka Truesecs varumärke och expandera till fler marknader, samtidigt som jag skulle bygga upp en lead generation funnel.
Utöver det svenska huvudkontoret har Truesec idag kontor i Danmark och Finland och planen är att expandera till fler marknader. Därför måste vi bygga en marknadsavdelning som stödjer en internationalisering genom att stötta bolagets tillväxt.
I Sverige handlar det mest om att bibehålla vår position, eftersom vi är marknadsledande här. Dessutom vill vi bredda oss och göra våra tjänster tillgängliga för nya målgrupper. Till exempel var den privata sektorn snabb med att köpa den här typen av tjänster, men nu jobbar vi mer även mot offentlig sektor.
När vi fortsätter expandera kommer vi att bibehålla en central marknadsavdelning. Självklart kommer vi att göra lokala anpassningar, men vi tror på en centralisering för att bättre kunna hålla ihop varumärket. Just nu känns det som rätt strategi och det team och arbetssätt vi har är väl lämpade för en sådan organisation.
Nytt team och nya byråer
När jag kom in för 2,5 år sedan fanns det ett marknadsteam på plats, men teamet var inte helt anpassat för att möta de mål och den tillväxt vi strävade efter. Mitt uppdrag blev att forma en struktur och rekrytera den expertis som behövdes för att driva oss framåt mot våra ambitioner. Det fanns ett tydligt behov av en genomtänkt go-to-market-strategi. Vår digitala närvaro var svag och den digitala kundupplevelsen låg under förväntningarna.
Vi behövde bygga upp en modern marknadsavdelning, så jag har stegvis tillsatt nya personer i takt med att vi utvecklade strategin och omstrukturerade organisationen. I det ingick även att göra förändringar i de dåvarande byråsamarbetena. Nu jobbar vi med färre byråer än tidigare och har en digital byrå, en för events och en PR-byrå.
Jag har jobbat med många byråer i Stockholm och Göteborg och vet vikten av personkemi och att byrån är genuint intresserad av oss som bolag, för att samarbetet ska fungera riktigt bra. Det kräver att man investerar tid i att lära känna varandra, att det finns en öppenhet sinsemellan och en tydlighet kring målsättningar för att etablera ett äkta partnerskap.
Eftersom jag ansvarar för press och PR är det jag som tar hjälp av vår PR-byrå vid behov. Vår Head of events håller i samarbetet med eventbyrån och vår digitala specialist jobbar nära vår digitala byrå. Vi har en egen studio och den sköts av vår studio producer, som även jobbar väldigt nära vår AD. För ett halvår sen fick vi även in en marknadsprojektledare.
Från det gamla teamet finns en person kvar, som har fått nya ansvarsområden som bättre motsvarar hens kompetens. Vi har kunnat erbjuda lite utbildningar och coachning för att stötta och det känns alltid bra att kunna få medarbetare att växa.
Som team spenderar vi mycket tid ihop. Alla trivs att vara på kontoret och jag är noga med att vara tillgänglig för mina medarbetare. Vi har veckovisa check-ins på måndagar. Då pratar vi lite om helgen, hur alla mår och hur kommande vecka ser ut, vilka fokusområden vi har och om något behöver flaggas eller om allt är grönt.
”Tydliga ansvarsområden och mandat hjälper mina medarbetare att växa”
I slutet av veckan har vi också en avstämning. Varannan vecka har jag one-to-ones med var och en som de själva förbereder, och så har vi månadsmöten som syftar till att få en inblick i vad som händer på Truesec i stort, men också för att lyfta strategiska frågor och få en chans att diskutera större saker. Jag försöker alltid ge mycket beröm och lyfta succéer, samt vara tydlig med våra målsättningar.
Det är viktigt att alla vet exakt vad som förväntas av dem. Vilka KPI:er de mäts mot och vad var och en kan bidra med. Då blir det lättare att fokusera på rätt saker. Jag tror att tydliga ansvarsområden och mandat hjälper mina medarbetare att växa. Jag står alltid bakom dem och skyddar dem i organisationen, men vill inte vara inne och detaljstyra.
Breda specialister
I botten är alla i mitt team specialister, men här har de fått bredda sig inom sina respektive roller. Eftersom vi bara har en person i varje roll får de ett ganska brett ansvarsområde. Vår AD gör till exempel allt från digital och UI design till print. Även om jag har tagit in specialister så har alla uttryckt ett intresse för att bredda sig och den inställningen är viktig.
De olika team-medlemmarna jobbar också väldigt nära varandra och till viss del överlappande. Det är bra, för då blir vi också mindre sårbara som team. Alla hjälps åt med varandras saker och kan även hoppa in för varandra till viss del, då det inte är vattentäta skott mellan arbetsuppgifterna. Eftersom vi gör väldigt mycket events kan till exempel marknadsprojektledaren hoppa in och ta de internationella eventsen.
På ett par år har vi givit vårt varumärke ett ansiktslyft, byggt en ny webbsida och tagit fram ett nytt sätt att presentera vårt erbjudande. Vi har breddat våra egna kanaler och utvecklat anpassade digitala kanaler. Vi har en mer internationell strategi, centraliserade funktioner, tagit fram bättre processer och en content-strategi som gör att vi kan återanvända mer material.
Vi har även byggt om vårt CRM-system för att kunna följa kunden genom våra olika marknadsaktiviteter hela vägen till affär. Jag tror på att arbeta nära säljorganisationen så att vi tillsammans ständigt kan utveckla säljtratten, från marknadskvalificerat lead till stängd affär.
För 2025 är min målsättning att vi ska basera alla våra beslut och initiativ på data. Vad är det som fungerar för att driva tillväxt på nya marknader? Vi behöver få en helhetsbild, både av Truesec som varumärke, vilka nya bolag som vill ha kontakt med oss och hur vi står oss mot konkurrenterna.
När vi utökar teamet ytterligare kommer det att vara med bred digital kompetens. Fokus kommer att vara digital experience. Jag vill ha någon som kan ansvara för content både på vår externa hemsida och vår plattform, det vill säga där våra kunder rör sig i inloggat läge, för att skapa en enhetlig upplevelse. Därtill skulle jag vilja ha någon som kan ta ett helhetsansvar för vårt CRM-verktyg.
Ofta hamnar just CRM mellan stolarna, för att det är otydligt vem som är produktägare. Hos oss vilar ansvaret på marknadsavdelningen. Vår säljavdelning är bara 1,5 år gammal och nu har vi satt nya strukturer för samspelet mellan sälj- respektive marknadsdelarna framöver. Som bolag behöver man investera både tid och pengar i CRM så på sikt borde det vara en egen roll.
Olika krav på kultur och ledarskap
Även People & Culture har nyligen genomgått en liknande resa som marknadsavdelningen och byggt upp en ny organisation. De har lagt mycket tid på stora projekt som HR-system, ledarskap, karriärramverk, kultur. Eftersom vi är i en internationell tillväxtfas behöver all struktur byggas för att fungera för flera länder.
När jag rekryterat har jag själv skrivit rollbeskrivningarna i grunden. Självklart får jag stöd från HR, men utöver att vi fått in väldigt många ansökningar så har jag rekryterat så mycket tidigare att jag litar på min magkänsla. Jag går mycket på attityd och individens potential att växa.
”Det är samarbetet som lyfter det slutliga resultatet”
Jag har varit mån om att hitta rätt människor som passar ihop och teamet jag har nu är helt fantastiskt! De har jättekul ihop, är högpresterande och gör allting suveränt bra. De kompletterar varandra, vilket är något jag kommer att fortsätta lägga stor vikt vid när teamet växer. Personkemin måste stämma, ihop med ett genuint intresse för bolaget. Det är samarbetet som lyfter det slutliga resultatet.
Majoriteten av vår personalstyrka, kanske 80-90 procent, är specialister inom cybersäkerhet. Där är det en helt annan utmaning att hitta och locka till sig rätt medarbetare. Vårt employer branding-ansvar ligger hos People & Culture och vi jobbar väldigt nära dem när det gäller all extern kommunikation i dessa sammanhang.
Med så många olika kompetenser i bolaget ställs förstås olika krav på kultur och ledarskap i respektive team. Vi är i början av en resa med Truesec där vi just nu tittar på gemensamma arbetssätt och vi håller även på att ta fram ett ledarskapsprogram inom bolaget.
När det gäller kunskap generellt är vi på Truesec väldigt duktiga på att dela med oss av insikter. Så fort vi hittat något av värde så ser vi till att få ut det. Vi delar alla våra insikter, allt som kan bidra till att skydda organisationer och samhället från dataintrång. Att öppet dela med sig av sin kompetens och trendspaningar är något som fler kunde bli bättre på, inte minst i byråvärlden. Det är i alla fall något jag tittar på när jag väljer samarbetspartners.
Om Truesec
Truesec grundades 2005, med syftet att förhindra intrång och minimera påverkan från cyberattacker. Huvudkontoret ligger i Stockholm och idag finns även två kontor i Danmark och ett i Finland respektive Tyskland. Bolaget har 350 anställda och planerar en fortsatt expansion.