Marcus Jonsson, Frilans Finans

Marcus Jonsson, Marknadschef, Frilans Finans

Marcus är civilekonom i botten och drillades efter studierna inom försäljning och marknadsföring som trainee på Unilever. Därefter följde en karriär på marknadsavdelningar på flera konsumentorienterade, marknadsledande bolag som Svenska Spel, LG och Coop, men även på startups och mindre företag som Packplanet och nu Frilans Finans. En röd tråd för Marcus är att jobba insikts- och datadrivet och hans ständiga strävan efter att hitta bättre lösningar har även lett in honom på roller som affärsutvecklare.

”Steg ett blev att göra ett ordentligt insiktsarbete”

Att skapa ökad kännedom

När jag började på Frilans Finans för snart sju år sedan var det med uppdraget att öka kännedomen om möjligheten att kombinera tryggheten i att vara anställd med friheten i att vara egen. Jag har själv varit konsult och gjorde missar när jag startade eget företag. Då hade det varit smart att börja som egenanställd hos Frilans Finans, men jag kände inte till att man kunde fakturera utan att ha eget företag.

När jag började på Frilans Finans hade man gjort en hel del marknadsaktiviteter, men man hade inte gjort något strukturerat grundarbete. Man visste inte riktigt varifrån tillväxten kom, hur användarna hittade till företaget eller varför våra egenanställda valde just Frilans Finans. Steg ett blev därför att göra ett ordentligt insiktsarbete, segmentera marknaden och finna vilka drivkrafter som kunde skapa fortsatt långsiktig tillväxt.

Vi gjorde även ett omtag kring vårt varumärke, där det fanns en hel del utmaningar. Vi behövde både skapa högre kännedom, ladda varumärket med positiva associationer och stärka kopplingen till våra kärnvärden. Få älskar administration och ekonomiarbete – det hindrar många från att våga starta eget, även om man drömmer om att bli sin egen chef, äga sin egen tid och arbeta åt sig själv. Men Frilans Finans tar bort den administrativa barriären – vi är en ”pain point remover”.

Frilans Finans har tre olika målgrupper: de som vill starta ett företag och söker ett enkelt och tryggt sätt att komma i gång; de som är sporadiska uppdragstagare och snabbt behöver hitta lösningar för sina administrativa behov när ett jobbtillfälle dyker upp, och de som inte har några andra alternativ, det vill säga de ofrivilliga egenföretagarna som tvingas jobba uppdragsbaserat när det inte finns fasta anställningar inom deras bransch. Vår tjänst fungerar för nästan alla yrkesområden, bara vi kan återförsäkra verksamheten.

Vår övergripande strategi går ut på att på effektivast möjliga sätt skapa en så bred kännedom som möjligt. Vi vill nå en position kopplad till våra kärnvärden; care taker, ansvarstagande och möjliggörande. Dessutom behöver vi skapa en förståelse för vad det är vi gör. Det är en ny bransch och många blandar ihop oss med factoring, dvs fakturaköp, men vår tjänst är så mycket mer omfattande.

Det är i mångt och mycket vi som driver egenanställningsmarknaden i Sverige. Till viss del har vi lyckats eftersom kännedomen har ökat markant och Frilans Finans är nu betydligt mer känt än branschen. Förutom att skapa långsiktig tillväxt genom att bygga kännedom arbetar vi också mycket med sökordsmarknadsföring och -optimering. När behovet av vår tjänst uppstår är det viktigt att vårt varumärke är top of mind, och att vi vinner söket på Google.

Utökade resurserna inhouse

Ganska direkt efter att jag hade börjat på Frilans Finans insåg jag att det inte skulle räcka med en marknadsavdelning bestående av en person. Vi behövde få in operativ digital kompetens, så efter cirka åtta månader anställde jag en digital specialist. Dels för att bli bättre beställare mot vår digitala byrå, dels för det operativa arbetet med hemsidan och marknadsföringen i digitala kanaler, däribland sociala medier.

Snart behövde vi även mer content-produktion. En viktig byggkloss för oss är att skapa tillit genom att inspirera med stories om våra egenanställda och deras verksamheter. I stället för att lägga ut den produktionen på en content-byrå valde vi att skapa en tjänst för den internt. Den tjänsten har senare kommit att breddas till att även göra annan reklamproduktion.

Frilans Finans växer primärt via rekommendation. Många kommer in via vänner, anhöriga men också genom rekommendation från slutkunder, skolor eller andra organisationer. Så för att stärka våra relationer till viktiga aktörer har vi skapat en tredje roll i teamet; en ansvarig för partnerskap och samarbeten.

I mitt team har jag nu tre marknadsansvariga; en med ansvar för våra aktiviteter i digitala kanaler, en ansvarig för design, content och viss reklamproduktion, och slutligen en marknadsansvarig för partnerskap och samarbeten. Jag som marknadschef är ansvarig för det strategiska varumärkesarbetet, budget- och planeringsarbetet liksom undersökningar och uppföljningar. Men mest tid lägger jag nog på att vara bollplank till teamet, så man kan verkligen säga att mitt arbete är både strategiskt och operativt.

Att alla mina tre medarbetare har titeln marknadsansvarig ger en signal om att vi ska samarbeta och hjälpa varandra, samtidigt som vi har olika perspektiv. Vi jobbar nära varandra, bollar mycket och försöker utnyttja varandras kompetenser. Här är det också en fördel att vi är olika sett till ålder och kön. Två i teamet är även egenanställda. En är röstskådespelare och fotograf, den andra är DJ. Det ger ytterligare infallsvinklar och förståelse för våra användare.

Vi skulle inte klara av att göra alla våra aktiviteter om vi inte samverkade med andra avdelningar på Frilans Finans. Till exempel har vårt IT-team en UX-specialist, en webbdesigner, två produktansvariga och en projektledare. En annan viktig avdelning är Klientstöd, en kundtjänstavdelning med produktspecialister. De hjälper oss till exempel med sociala medier samt vid events och mässor.

Externa bollplank och kreatörer

När jag började på Frilans Finans hade vi en frilansande AD och en byrå för utveckling av sajten. Dessutom hade vi stöd från ett företag kring sökordsmarknadsföring och -optimering. Vi har valt att inte ha några reklam- eller mediebyråer men har en digital byrå som hjälper oss med annonseringen på Google, YouTube och sociala medier. Övrig media upphandlar vi direkt själva och våra reklamfilmer har vi tagit fram i direkt samverkan med produktionsbolagen.

Något som fungerar riktigt bra för oss är att även använda filmproduktions- och mediebolagen som externa bollplank i kreativa och kommunikativa frågor. Vi möts av ett väldigt stort engagemang och de besitter stor kompetens inom sina områden. Vilka vet bättre hur utomhusreklam fungerar än utomhusbolagen själva?

Dessutom har vi en strategisk kommunikationsbyrå som ger oss stöd i politiska frågor, PR och till viss del sociala medier. De har även hjälpt oss i arbetet att ta fram vår kommunikationsplattform. Jag tror det är viktigt att man också har med ett utifrånperspektiv när man tar fram de långsiktiga strategierna.

Vårt arbetssätt är agilt i den bemärkelse att vi hela tiden utvecklar vår kommunikation genom att vända, vrida, ändra, testa, prova och utvärdera. Nu har vi hittat ett sätt att köpa media effektivt, samtidigt som vi utvecklar vår kanalstrategi genom att addera eller dra bort kanaler.

”Kanaler där vi får innehållsproduktion på köpet har blivit vår grej”

När jag började för sju år sedan låg i princip hela annonsbudgeten i en tv-kanal för att bygga varumärke brett, men sedan pandemin har vi ändrat kanalstrategi till en bredare kanalmix och använder alltmer digitala kanaler. Kanaler där vi når ut till våra målgrupper och får innehållsproduktion på köpet har också blivit vår grej. Det skapar en trovärdighet för dem som lyssnar och dessutom kapar vi ett eller två led genom att inte ha en byrå som mellanhand.

Vår utmaning är inte bara att folk ska veta att vi finns utan också vad vi gör. Vi använder därför i ganska stor utsträckning native-annonsering, influencers och poddar. Det är kanaler där målgruppens attention span är lite längre, så vi har möjlighet att skapa större djup i kommunikationen. I native-annonsering använder vi oss mycket av storytelling. Samma sak i poddsamarbeten och med influencers.

Vi vill att kreatören delar med sig av sina upplevelser och inspirerar fler att börja frilansa och driva eget. Vi vill inte att de ska vara för säljiga, utan snarare sakligt berätta hur Frilans Finans hjälpt dem om de använt oss, så egentligen skulle jag vilja inkludera alla våra externa samarbetspartners i vårt marknadsteam.

De kommersiella redaktioner som tar fram våra native-annonser och kreatörerna på poddarna som vi är med i. Där jobbar vi så att vi skapar en brief, och tar alltid ett startmöte för att säkerställa att de förstår vår produkt och syftet med kampanjen, men sedan tar de fram innehållet. När man jobbar med native, podd och influencer marketing ska man inte trycka ner budskap i deras hals, utan låta dem addera sitt eget perspektiv.

Flera fördelar med inhouse

Jag har märkt att medierna och produktionsbolagen älskar att jobba med direktkunder, framför allt om man vågar öppna upp och vara transparent. Vi har inga hemligheter och på så sätt får vi mycket kreativitet och engagemang tillbaka. Egenanställningsbranschen är ju inte särskilt etablerad, så vi behöver all hjälp vi kan få.

Jag ser därför inte heller våra konkurrenter som några större hinder. Tvärtom blir jag glad när jag ser deras kampanjer, för då är vi fler som hjälps åt att driva marknaden. Min största utmaning är att få fler att känna till egenanställning. Målet är att när det dyker upp ett tillfälle där man har behov av våra tjänster så ska egenanställning eller möjligheten att kunna fakturera utan företag finnas med på radarn. Är det så känner jag mig ganska trygg med att man landar i just hos Frilans Finans.

Jag ser en trend att allt fler annonsörer tar in sin produktion inhouse, även större och mer kreativa uppdrag. Tidigare var det mest adaptioner och enklare produktioner, men med en större självkänsla och starkare självförtroende så har inhouse-byråerna fått ta ett allt större ansvar. Det tycker jag är bra.

Att jobba inhouse har flera fördelar: det är roligare, mer prestigelöst, snabbare och effektivare. En extern byrå bidrar förvisso med viktiga utifrånperspektiv, men vi sitter på mycket mer data och kunskap om vår produkt, tjänst och målgrupp internt än vad någon på utsidan gör. Så jag tycker man absolut ska våga göra saker själv och inte överlämna för mycket ansvar till en extern byrå.

”Vi har en spännande produkt som ligger i tiden, vilket gör oss till en attraktiv arbetsgivare”

Vår marknadsföring fungerar som employer branding

I dag är vi drygt 60 personer som jobbar på Frilans Finans som fast anställda. Det har varit ganska lätt att hitta kompetens och vi har fått bra respons på våra jobbannonser via LinkedIn. Jag tror det har att göra med att vi har en spännande produkt som ligger i tiden, vilket gör oss till en attraktiv arbetsgivare.

Ansvaret för employer branding ligger på HR. Inte bara avseende våra fast anställda utan även våra egenanställda, för i och med att användarna av vår tjänst också blir anställda hos oss så är vårt ansvar mycket större än om användarna bara är kunder. Det är jätteviktigt att våra 25.000 egenföretagare inte bara är nöjda utan även är trygga och har goda arbetsvillkor när de arbetar genom oss. De ska känna att de har oss som stöd, och att de kan vända sig till oss när minsta frågetecken uppstår.

Vårt nöjd medarbetarindex bland egenanställda visar otroligt goda resultat. Vi har NPS-värden som är helt fantastiska och får hela tiden in rekommendationer och goda omdömen på Trustpilot. Det här är också något som vi lyfter bland våra fastanställda för att framhålla det positiva som vi skapar gemensamt.

Man kan på så sätt säga att all vår marknadsföring också är employer branding, eftersom vi marknadsför oss just som arbetsgivare mot potentiella egenanställda. Att vi där lyfter fram testemonials från nöjda egenanställda stärker också vårt arbetsgivarvarumärke – även gentemot våra fast anställda. Det är tacksamt.

 


Om Frilans Finans

Frilans Finans är Nordens största egenanställningsföretag, som sedan starten 1999 har hjälpt fler än 100.000 människor att fakturera utan att ha eget bolag. Under 2021 hade man cirka 25.000 egenanställda och omsatte drygt 1,4 miljarder, men man är fortfarande en liten ägarledd organisation med cirka 60 medarbetare.


 

LeadCompetence använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. View more
Cookies settings
OK
Vår policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings
Cookies settings