LeadCompetence hjälper marknadsavdelningar och inhouse-byråer att bygga starka team med rätt sammansättning av kompetenser. Vår egen erfarenhet av att ha jobbat många år inom marknadsföring och kommunikation är en styrka när det kommer till att förstå kundens behov och kandidatens kompetens.
Våra tjänster
Rekrytering inom marknadsföring
och kommunikation
Exempel på kompetenser som ingår i vårt nätverk och som vi hjälper dig att rekrytera:
- Marknads-, PR- och kommunikationschefer
- Content managers, redaktörer, copys, UX-skribenter
- Specialister inom marketing automation, CRM, data-analys, SoMe, SEO/SEM
- Art Directors, webbdesigners, grafiska formgivare, originalare/final art
- Projekt- och produktionsledare, marknadskoordinatorer och -assistenter
Vi är kort sagt specialiserade på den typ av kompetens som behövs på en marknads- och kommunikationsavdelning eller inhouse-byrå.
Vid en rekrytering jobbar vi med search i vårt eget omfattande kandidatnätverk, såväl som i externa nätverk och kanaler. För att säkerställa en objektiv och fördomsfri rekrytering jobbar vi på LeadCompetence enligt kompetensbaserade rekryteringsmetoder.
Så här ser vår rekryteringsprocess ut
Uppstartsmöte
Vi börjar med ett möte där LeadCompetence tar del av och vid behov kompletterar den behovsanalys som gjorts för rollen.
Kravprofil
Kravprofilen ligger till grund för den kompetensbaserade rekryteringsprocessen och tas fram i samråd mellan dig som kund och oss.
Search
Vi utgår från vårt kandidatnätverk där vi effektivt kan hitta rätt profiler. Detta kompletteras med ett bredare sök och eventuell annonsering.
Urval
Under hela urvalsprocessen håller vi löpande kontakt med kandidaterna och ser till att alla får personlig återkoppling inom utlovad tid.
Presentation
Ni får alltid skriftliga kandidatpresentationer från oss. Baserat på dessa bestämmer ni vilka som går vidare till intervju med er.
Intervjuer
Vi koordinerar era intervjuer med utvalda kandidater och månar om utsatt tidsplan för att inte tappa dem som är med i fler processer.
Referenstagning
Vi väljer ut och kontaktar relevanta referenspersoner för era slutkandidater, som vi genomför personliga intervjuer med.
Kontraktsskrivning
När avtal är tecknat med konsult eller anställd är rekryteringsprocessen avslutad, men vi finns kvar som en stöttande resurs.
Uppföljning
LeadCompetence upprätthåller kontakten med både er och medarbetaren för att säkerställa att alla är fortsatt nöjda och glada.
Interimsuppdrag
En trygg lösning vid förändringar
Behovet av en interimslösning kan uppstå i samband med förändringar i organisationen, till exempel om en nyckelperson slutar och behovet av en tillfällig ersättare i en permanent roll uppstår. En interimskonsult i ledande befattning kännetecknas av förmågan att kunna sätta sig in i komplexa sammanhang och driva igenom förändringar eller upprätthålla stabilitet.
I vårt nätverk har vi erfarna chefer och specialister inom marknad, kommunikation och PR och kan snabbt hjälpa till när ett sådant behov uppstår.
Interim spetskompetens
På marknadsavdelningar kan behovet av en interim specialist även uppstå i samband med teknikskiften eller införande av nya arbetssätt. Vid införande av marknadsteknologi såsom marketing automation- och CRM-system kan en interimskonsult tillföra spetskompetens när det nya systemet ska implementeras och optimeras. Oavsett behov, så hjälper vi dig att snabbt få rätt specialistkompetens på plats.
Snabbt utan avkall på kvalitet
Vid en interimstillsättning är tiden ofta en viktig faktor, samtidigt som kvaliteten i leveransen är avgörande. Vårt nätverk av kvalificerad marknadskompetens möjliggör effektiva tillsättningar. Eftersom konsulten ofta har referenser från tidigare uppdrag via oss, så kan vi snabbt bedöma om hen har rätt profil för uppdraget.
För interimsuppdrag debiteras du som kund per timme, utan startavgift eller andra fasta kostnader. Ett uppdrag varar vanligtvis mellan 3-12 månader.
Behovet av en interimslösning kan uppstå i samband med förändringar i organisationen, till exempel om en nyckelperson slutar och behovet av en tillfällig ersättare i en permanent roll uppstår. En interimskonsult i ledande befattning kännetecknas av förmågan att kunna sätta sig in i komplexa sammanhang och driva igenom förändringar eller upprätthålla stabilitet.
I vårt nätverk har vi erfarna chefer och specialister inom marknad, kommunikation och PR och kan snabbt hjälpa till när ett sådant behov uppstår.
Interim spetskompetens
På marknadsavdelningar kan behovet av en interim specialist även uppstå i samband med teknikskiften eller införande av nya arbetssätt. Vid införande av marknadsteknologi såsom marketing automation- och CRM-system kan en interimskonsult tillföra spetskompetens när det nya systemet ska implementeras och optimeras. Oavsett behov, så hjälper vi dig att snabbt få rätt specialistkompetens på plats.
Snabbt utan avkall på kvalitet
Vid en interimstillsättning är tiden ofta en viktig faktor, samtidigt som kvaliteten i leveransen är avgörande. Vårt nätverk av kvalificerad marknadskompetens möjliggör effektiva tillsättningar. Eftersom konsulten ofta har referenser från tidigare uppdrag via oss, så kan vi snabbt bedöma om hen har rätt profil för uppdraget.
För interimsuppdrag debiteras du som kund per timme, utan startavgift eller andra fasta kostnader. Ett uppdrag varar vanligtvis mellan 3-12 månader.
Konsultuppdrag
Ibland kan det vara svårt att förutse sitt resursbehov. Att ta in en konsult med specialistkompetens på heltid, deltid eller löpande per timme under en definierad period kan då vara en bra lösning. Vid tillfälliga arbetstoppar eller i förändringsprojekt passar det ofta bra med en flexibel lösning utan långa uppsägningstider.
Kunskapsöverföring och nya perspektiv
Att ta in en konsult kan även vara bra när man vill få in nya perspektiv och föra över kunskap till de fasta medarbetarna. Att ta in en eller flera konsulter under en begränsad tid kan också vara ett sätt att utvärdera vilken typ av kompetens som på sikt behöver anställas.
Genom vårt nätverk av fristående konsulter hjälper vi dig att hitta en lösning som passar era behov. Konsulterna i vårt nätverk är vana att snabbt sätta sig in i nya uppdrag och organisationer, vilket gör att startsträckan blir kort.
Exempel på konsultkompetenser som LeadCompetence erbjuder är skribenter, content managers, social media managers, designers, projekt- och produktionsledare samt specialister inom marknadsteknologi som CRM och marketing automation.
För konsultuppdrag debiteras du som kund per timme, utan startavgift eller andra fasta kostnader.
Kunskapsöverföring och nya perspektiv
Att ta in en konsult kan även vara bra när man vill få in nya perspektiv och föra över kunskap till de fasta medarbetarna. Att ta in en eller flera konsulter under en begränsad tid kan också vara ett sätt att utvärdera vilken typ av kompetens som på sikt behöver anställas.
Genom vårt nätverk av fristående konsulter hjälper vi dig att hitta en lösning som passar era behov. Konsulterna i vårt nätverk är vana att snabbt sätta sig in i nya uppdrag och organisationer, vilket gör att startsträckan blir kort.
Exempel på konsultkompetenser som LeadCompetence erbjuder är skribenter, content managers, social media managers, designers, projekt- och produktionsledare samt specialister inom marknadsteknologi som CRM och marketing automation.
För konsultuppdrag debiteras du som kund per timme, utan startavgift eller andra fasta kostnader.