Möt svenska marknads- och kommunikationschefer i Inhouse-trender 

Varje år genomför vi studien Inhouse-trender. En källa till insikter och inspiration för dig som jobbar med marknadsföring och kommunikation. Här kan du läsa intervjuer med marknads-och kommunikationschefer från olika branscher.

I den femte utgåvan av Inhouse-trender har vi fokuserat lite extra på de turbulenta tider vi just nu befinner oss i. Hur hanterar de olika företagen tuffare tider och hur påverkar det deras marknadsföring och kommunikation?

I Inhouse-trender 2023 får du:

Läsa intervjuer med Combitech, Coop, Heimstaden, HL Display, Husqvarna, Sverige för UNHCR, Telia och Vattenfall
Se hur respektive organisation byggt upp sina marknads- och kommunikationsavdelningar
En inblick i olika arbetssätt, vad man gör inhouse och vad man lägger ut på byrå, och mycket mer
Ett förord av Kjell A. Nordström, ekonomie doktor, känd författare och eftertraktad föreläsare

Varsågod, klicka på omslagen för att ladda ner tidigare års sammanställningar eller scrolla ner för att läsa varje intervju var för sig.

Tidigare intervjuer

Förord av Kjell A. Nordström

Kjell A. Nordström, Ekonomie doktor, författare, föreläsare Redan 1999 blev Kjell A. Nordström ett världsnamn genom boken Funky Business, som översattes till 39 språk och följdes upp några år senare med Karaoke Capitalism. I dag är Kjell en respekterad affärsguru och erkänd forskare kring multinationella företag och den globala marknaden. Han agerar rådgivare till flera […]
Läs mer

Ulrica Matsers, Combitech

Ulrica Matsers, Head of communication & marketing, Combitech Efter sina ekonomistudier på Handelshögskolan i Göteborg spenderade Ulrica 10 år inom bilindustrin, i roller som brand, market och customer relations manager på märken som Ford, Mercedes och Saab. Därefter följde 15 år i bankvärlden, innan hon började frilansa som varumärkesstrateg med fokus på digitalisering och automatisering. […]
Läs mer

Johan Öhlin, Coop Sverige

Johan Öhlin, marknadschef, Coop Sverige Johan inledde en lång karriär inom reklambranschen som ateljéassistent på Intellecta. Efter studier på Beckmans fick han jobb på den anrika byrån Hall & Cederquist Y&R och fick lära sig yrket från grunden. Därefter gick Johan till TBWA som kundansvarig projektledare och har sedan dess både startat, drivit, köpt loss […]
Läs mer

Rikard Jexmark Hansson, Heimstaden

Rikard Jexmark Hansson, marknadschef, Heimstaden Sverige Efter att ha avslutat sina studier på Berghs jobbade Rikard på olika reklam- och kommunikationsbyråer i Malmö och Köpenhamn, med varumärken som Mercedes-Benz och Sony Ericsson. Därefter tog hans karriär som marknadschef fart. Innan Rikard kom till Heimstaden sommaren 2021 var han marknadschef på färgfackhandelskedjan Colorama i drygt sex […]
Läs mer

Julia Wenner, HL Display

Julia Wenner, Group Marketing Director, HL Display Efter avslutade universitetsstudier i Hamburg flyttade Julia till Stockholm och en roll som marketing and sales manager för flera europeiska marknader på Potentialpark. Sedan följde tio år på Procter & Gamble, där Julia ansvarade för varumärken som Braun, Gillette och Duracell. Därifrån gick Julia till det snabbväxande läkemedelsbolaget […]
Läs mer

Jonas Eklöf, Husqvarna Forest & Garden

Jonas Eklöf, Director Communications and Content, Husqvarna Forest & Garden Efter avslutad examen inom marknadsföring och kommunikation vid London Metropolitan University, påbörjade Jonas sin yrkesbana i byråvärlden. Efter mycket jobb med Samsung som kund, gick han sedan över till dem och efter ett par vändor i olika marknads- och kommunikationschefsroller där och på Bosch, kom […]
Läs mer

Ulrika Nilsdotter Brühl, Sverige för UNHCR

Om Ulrika Nilsdotter Brühl, kommunikationschef, Sverige för UNHCR Ulrika har 30 års erfarenhet inom PR och kommunikation och har bland annat varit presschef på Dramaten och TV4, kommunikationschef på Plan International och arbetat som PR-konsult på Prime PR samt i egen byrå. Hon har en fil.kand. från kulturvetarlinjen på Lunds universitet och har läst kommunikation […]
Läs mer

Kristian Lundman, Telia

Kristian Lundman, Head of creative, Telia Efter att ha studerat olika former av kommunikation i allt från London till Uppsala och Brisbane, började Kristian sin karriär på IKEA. Där jobbade han bland annat med katalogen och fostrades på så vis inom klassisk retail, vilket också lade grunden till hans förkärlek för reklam och kommunikation. Nästa […]
Läs mer

Mats Linder, Vattenfall

Mats Linder, Head of marketing management, Vattenfall Efter ekonomistudier i både Uppsala och på Berghs School of Communication har Mats samlat på sig över 25 års arbetslivserfarenhet inom marknadsföring. Han har varit marknadschef i flera branscher, bland annat inom IT, telekom, network och utbildningssektorn. Efter drygt sju år på Business Sweden, kom Mats till Vattenfall […]
Läs mer

Förord av Cissi Elwin

"Att få folk intresserade av ens bolag är som när man går in på Tinder och skryter om hur ofta man går på gym eller berättar hur gammal man är"

Cissi Elwin är tidigare chefredaktör på Chef och nu vd för Chefakademin.
Läs mer

Marcus Jonsson, Frilans Finans

"Steg ett blev att göra ett ordentligt insiktsarbete"

Frilans Finans är Nordens största egenanställningsföretag, som sedan starten 1999 har hjälpt fler än 100.000 människor att fakturera utan eget bolag.
Läs mer

Gustav Martner, Greenpeace

"Vi pratar mycket om vårt ansvar som arbetsgivare"

Sedan starten 1971 har Greenpeace använt sig av icke-våld, civil olydnad och så kallad kreativ konfrontation för att nå sin vision om en grön och fredlig planet.
Läs mer

Anna Edin, Lyko

"Mitt team har gått från 3 till 19 anställda på tre år"

Frans Lyko startade en herrfrisering i Vansbro 1952. I dag sysselsätter Lyko närmare 1 000 personer, omsätter över två miljarder kronor och är börsnoterat.
Läs mer

Staffan Ekstam, McDonald’s

"Vi tog control-alt-delete på hela varumärket"

McDonald’s etablerades i Sverige 1973 och är i dag landets största restaurangkedja. De har cirka 12 000 medarbetare och är Sveriges största ungdomsarbetsgivare.
Läs mer

Mimmi Arndt, Teamtailor

"Vår övertygelse är att mångfald berikar"

SaaS-bolaget Teamtailor erbjuder en plattform för rekrytering och marknadsföring. Deras 240 medarbetare är utspridda runtom i världen men huvudkontoret ligger i Stockholm.
Läs mer

Anna Lihr, Trafikverket

"Det har varit en tuff resa. Och det har tagit tid"

Trafikverket har runt 10 000 anställda och bildades 2010 när Vägverket och Banverket slogs ihop, med en vision om att alla ska komma fram smidigt, grönt och tryggt.
Läs mer

Johan Fernstedt, Unionen

"Vi har en lågintresseprodukt så vi behöver vara top of mind"

Unionen är Sveriges största fackförbund med 685 000 medlemmar. De cirka 1 000 medarbetarna finns utspridda på 18 kontor i landet.
Läs mer

Kristian Sjöholm, Vinge

"Vi har satt ord på vår kultur"

Vinge föddes 1983 genom en sammanslagning av fyra advokatbyråer och blev då först i Sverige med ett affärsjuridiskt fullserviceerbjudande. Vinge har cirka 500 medarbetare.
Läs mer

Förord av Erik Modig

"För mig som forskare kring hur marknadsavdelningar fungerar, kommer denna rapport alltid som en godispåse"

Erik Modig är ekonomie doktor och forskare vid CCM på Handelshögskolan i Stockholm.
Läs mer

Anna Neiås Tveit, Ahlsell

"Det är viktigt att vi är trovärdiga"

Ahlsell är Nordens största grossist inom installationsprodukter, verktyg och maskiner. Efter flera sammanslagningar och uppköp har man i dag 5 700 anställda och 240 butiker.
Läs mer

Mikael Lenneryd, Apoteket

"Man blir aldrig klar med en organisation"

Med sina 400 apotek, 620 ombud och drygt 2800 anställda är statligt ägda Apoteket AB den största aktören på den svenska apoteksmarknaden, som avreglerades 2009.
Läs mer

Monica Holmvik Persdotter, Arla

"Genom att ta hem all vår data blev vi mer effektiva"

Arla Foods ett kooperativ med 9 406 ägare i sju länder. I Sverige har Arla 2 374 mjölkbönder tillika ägare och ca 3 000 anställda.
Läs mer

Gabriella Ekelund, Autoliv

"Vi är ett diversifierat team vilket gör oss bättre"

Autoliv grundades 1953 och är världens största leverantör inom fordonssäkerhet. Bolaget har 68 000 anställda i 27 länder, varav ca 550 i Sverige.
Läs mer

Rebecka Meijer, Avanza

"Vårt mål är att vi ska inspirera och utbilda"

Avanza är Sveriges största nätmäklare med nära 1,3 miljoner kunder och 450 anställda. Enligt Svenskt Kvalitetsindex har de Sveriges nöjdaste sparare.
Läs mer

Linda Stenström, Dustin

"Allt vi gör ska sträva mot ett cirkulärt tänk"

Dustin grundades 1984 och började med försäljning på nätet redan 1995. Dustin Group har drygt 1 700 medarbetare och är börsnoterat sedan 2015.
Läs mer

Åsa Färm, Fortnox

"Det är viktigt att hålla ihop varumärket"

När Fortnox grundades 2001 var bokföring på nätet otänkbart för de flesta i branschen. 2007 börsnoterades bolaget och i dag har de nära en fjärdedel av alla svenska företag i sin kundbas.
Läs mer

Mikael Bergh, Postkodlotteriet

"Vi gör skillnad och det känns superhäftigt"

Svenska Postkodlotteriet omsatte år 2020 3,6 miljarder kronor, varav 1,4 miljarder delades ut till vinnare och över en miljard till välgörenhet.
Läs mer

Pino Roscigno, Stadium

"Nu tänker vi mer kundresa än kanal"

Familjeägda Stadium grundades 1974. De tre koncepten Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point har tillsammans cirka 180 butiker och 5 000 anställda.
Läs mer

Förord av Erik Modig

"Det står klart att många bolag ökar såväl effektivitet som relevans mot kund genom att flytta fler funktioner inhouse"

Erik Modig är ekon. dr och forskare vid CCM på Handelshögskolan i Stockholm.
Läs mer

Emmelie Johansson, Apotea

"När corona slog till stoppade vi allt"

Nätapoteket Apotea lanserades 2012 och är i dag Sveriges största, med 20 000 artiklar i sortimentet och 650 anställda. År 2019 omsatte bolaget 2,7 miljarder.
Läs mer

Charlotta Herte, BoKlok

"Det här är disruption på riktigt"

BoKlok föddes i början av 1990-talet, som ett samarbete mellan Skanska och IKEA för att ta fram boendekoncept till vanliga människor. BoKlok har i dag 400 anställda och har färdigställt 12 000 hem i Norden.
Läs mer

Åse Holmberg, Clas Ohlson

"En nyckel är att snabbt få ihop en teamkänsla"

Clas Ohlson är det ett av Nordens starkaste varumärken inom retail. Den första butiken slog upp dörrarna 1989 och i dag finns 228 butiker.
Läs mer

Robert Nygren, If

"Allt fler duktiga kreatörer gick till inhouse"

If har tillkommit genom flera samgåenden och är Nordens största försäkringsbolag. Av dagens 6 800 medarbetare är 2 400 anställda i Sverige.
Läs mer

Peter Storåkers, Intrum

"Vi måste bli bättre på att målstyra på prestation"

Intrum marknadsledande i Europa inom kredithantering, med närvaro i 24 länder. Av bolagets 10 000 anställda sitter ca 300 i Sverige.
Läs mer

Caroline Thunved, Rädda Barnen

"På 24 timmar tog vi fram ett nytt koncept"

Den globala rörelsen Rädda Barnen grundades 1919. I Sverige har man utöver 350 anställda aktiva medlemmar i 150 lokalföreningar.
Läs mer

Jim Carlberg, Tre

"Det finns en enorm energi i kulturen på Tre"

Mobiloperatören Tre etablerade sig snabbt som en uppstickare genom aggressiv och unik reklam vid starten 2003 och har nu över 1 600 medarbetare.
Läs mer

Förord av Mikael Ahlström

"Den inhouse-våg som vi har sett under de senaste åren, både i Sverige och internationellt, växer sig allt starkare"

Mikael Ahlström är en serieentreprenör som föreläser globalt om innovation och digitalisering.
Läs mer

Susanne Eriksson, PwC

"Att arbeta i agila team ger oss en fördjupad kunskap och förståelse för affären och kunden"

PwC är Sveriges ledande revisions- och rådgivningsföretag med 2 800 anställda på 33 kontor runt om i landet.
Läs mer

Anette Konar Riple, Resurs Bank

"Att vara i ständig förändring ställer höga krav på våra anställda att utvecklas och lära nytt"

Resurs Bank grundades 1977 och är en nordisk nischbank med huvudkontor i Helsingborg.
Läs mer

Rebecka Grund, Roche

"Vi vill vara en partner och förändra vården så att fler patienter får rätt behandling tidigare"

Roche är ett av världens största läkemedelsbolag. Det svenska bolaget grundades 1939 och har 116 anställda.
Läs mer

Johan Grundin, Samsung Nordic

"Vi ser på våra byråer som en förlängd arm av teamet och vi jobbar med lite olika samarbetsmodeller"

Samsung rankas som ett av världens topp tio varumärken och har drygt 320 000 medarbetare globalt.
Läs mer

Anja Sadock, Scandic Hotels

"Vill man ha ett starkt varumärke måste det se likadant ut överallt"

Scandic Group den största hotelloperatören i Norden, med ca 280 hotell i Sverige, Norge, Danmark och Finland, samt Polen och Tyskland.
Läs mer

Staffan Ekengren, Scania

"Det är ganska sällan vi pratar om kampanjer, eftersom vi är igång hela tiden"

Buss- och lastbilstillverkaren Scania grundades 1890. I dag har man över 52 000 anställda världen över.
Läs mer

Anders Brändström, Svedea

"Marknadsföring är inte något som man kan dra upp och ner på, utan något som måste göras rätt och konsekvent från början"

Sedan starten 2010 har försäkringsbolaget Svedea sett en stark tillväxt år efter år.
Läs mer

Linda Wetterborg, Telenor

"Vi håller på att ställa om oss till Marketing 4.0, där digitalt är kärnan och resten byggs på"

Telenor har cirka 1 600 anställda, 2,6 miljoner mobilkunder och 700 000 fiber- och bredbandskunder.
Läs mer

Jonas Månsson, Telge Energi

"Vi har gått från att bygga vårt varumärke genom reklam till att vara ett varumärke i allt vi gör och säger"

Kommunalägda Telge Energi beslöt 2008 att enbart sälja el från förnybara källor såsom vind och vatten.
Läs mer
LeadCompetence använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. View more
Cookies settings
OK
Vår policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings
Cookies settings