Nils Persson, CMO, Visit Sweden

Att marknadsföra Sverige

Visit Sweden har det officiella uppdraget från den svenska regeringen att marknadsföra Sverige som resmål. Företagets historia sträcker sig ända tillbaka till 1902, då Svenska Trafikförbundet bildades med liknande syfte. Namn och bolagsstruktur har ändrats några gånger under åren och 2006 antogs dess nuvarande namn, för att underlätta i kommunikationen med potentiella kunder.

Nils var en första vända på Visit Sweden 2014-2016, då som Global Digital Business Manager. Han lämnade för att i stället driva Telias företagsförsäljning och service online, men kom tillbaka 2021 i rollen som CMO. Att få marknadsföra sitt land är ett av de roligaste jobben man kan ha, enligt Nils. Nu har han dessutom sjösatt en helt ny organisation, med nya rollbeskrivningar och ett tvärfunktionellt arbetssätt, för att effektivisera arbetet. Han har ett delat ledarskap med Visit Swedens CSO och tillsammans leder de affärsområdet Brand & Marketing.  
Ladda ner tidigare års sammanställningar eller läs varje enskild intervju här nedanför

Tidigare intervjuer

LeadCompetence använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. View more
Cookies settings
OK
Vår policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings
Cookies settings