ASSA ABLOY blev till 1994, genom sammanslagningen av finska Abloy och svenska ASSA. Koncernen blev då världens största låsföretag, med 63 000 anställda i 70 länder. Mari Wegelius är förvisso ursprungligen från Finland, men kom till ASSA ABLOY först 2015. Under sina tio år på huvudkontoret i Stockholm har hon haft en antal olika roller inom försäljning, produkt och varumärke. Sedan fyra år tillbaka är hon
VP & Head of Branding för ASSA ABLOY Group.
På global nivå är det ett väldigt litet team som ansvarar för varumärket. Organisatoriskt är man väldigt decentraliserade, för att hela tiden vara nära affären på de lokala marknaderna. Samtidigt är det viktigt att alla känner till vad ASSA ABLOY står för som bolagsvarumärke. Nu har Mari precis sjösatt ett stort varumärkesarbete, som hon berättar mer om i den här intervjun.
På global nivå är det ett väldigt litet team som ansvarar för varumärket. Organisatoriskt är man väldigt decentraliserade, för att hela tiden vara nära affären på de lokala marknaderna. Samtidigt är det viktigt att alla känner till vad ASSA ABLOY står för som bolagsvarumärke. Nu har Mari precis sjösatt ett stort varumärkesarbete, som hon berättar mer om i den här intervjun.